دانلود رایگان کتاب آموزش برنامه نویسی شی گرا در ۲۱ روز
نویسنده: آنتونی سنتیس
مترجمان:مهندس عباس ریاضی ، مهندس مهدی بنواری
آموزش برنامه نویسی شی گرا در ۲۱ روز
کتاب آموزش برنامه نویسی شی گرا در ۲۱ روز به زبان فارسی . در این کتاب از طریقی عملی به آموزش برنامه نویسی شی گرا ( Object Oriented Programming ) پرداخته شده است . اما به جای استفاده از روشهای آکادمیک ، راهبردی قابل دسترس ، آسان و کاربر پسند با استفاده از مثالهای فراوان در پیش خواهیم گرفت ، در این صورت به جای درگیر شدن در مفاهیم پیچیده و بررسی یک به یک مفاهیم ، ویژگی ها و استانداردهای روش شی گرا فقط به مباحثی پرداخته شده که در برنامه نویسی روزمره به آنها نیاز پیدا می کنیم . هدف این کتاب بنا نهادن پایه ای محکم برای برنامه نویسی شی گرا در خواننده است . بعد از خواندن این کتاب باید چنان درک خوبی از مفاهیم بنیادین برنامه نویسی شی گرا پیدا کرده باشید که بتوانید در کارهای روزمره خود از روش شی گرا استفاده کنید و نیز بتوانید با مطالعه مراجع و منابع تخصصی تر دانش و مهارت برنامه نویسی شی گرا ی خود را افزایش دهید . مسلما در ۲۱ روز نمی توان OOP را به طور کامل آموخت و درک کرد ، اما می توان پایه لازم برای ادامه مطالعه در این زمینه را به دست آورد .
آموزش برنامه نویسی شی گرا در ۲۱ روز
- مقدمه ای بر برنامه نویسی شی گرا
- کپسوله سازی : بیاموزید جزئیات را نزد خود نگه دارید
- کپسوله سازی : زمان نوشتن کد
- وراثت : ساختن از هیچ
- وراثت : زمان نوشتن کد
- چند شکلی بودن : بیاموزیم آینده را پیش بینی کنیم
- چند شکلی بودن : زمان نوشتن کد
- آشنایی با UML
- مقدمه ای بر تحلیل شیء گرا (OOA)
- آشنایی با روش طراحی شیء گرا
- استفاده مجدد از طرحها از طریق الگوهای طراحی
- الگوهای پیشرفته طراحی در شیء گرا
- آموزش برنامه نویسی رابط کاربر در شیءگرایی
- آزمون : راه اعتماد به نرم افزار
- ادغام تئوری و عمل
- تکرار دوم Black Jack : افزودن قوانین
- تکرار سوم Black Jack : افزودن شرط بندی
- تکرار چهارم Black Jack : افزودن رابط گرافیکی کاربر
- اعمال روشی متفاوت
- کمی تفریح با بازی
- آخرین قدم
دانلود رایگان کتاب آموزش برنامه نویسی شی گرا در ۲۱ روز
برنامه نویسی شی گرا چیست؟
«برنامه نویسی شی گرا» (Object-Oriented Programming) یا به اختصار OOP یک الگو یا شیوه تفکر در برنامهنویسی است که برگرفته از دنیای واقعی بوده و از دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح گشته است. به زبانی که از این الگو پشتیبانی کند، «زبان شیگرا» گفته میشود؛ Simula 67 و Smalltalk نخستین زبانهای برنامهنویسی شیگرا هستند. ایده شیگرایی در پاسخ به برخی از نیازها که الگوهای موجود پاسخگو آنها نبودند به وجود آمد؛ نیازهایی مانند: توانایی حل تمامی مسائل پیچیده (Complex)، «پنهانسازی داده» (Data Hiding)، «قابلیت استفاده مجدد» (Reusability) بیشتر، وابستگی کمتر به توابع، انعطاف بالا و…
رویکرد برنامهنویسی شیگرا «از پایین به بالا» (Bottom-Up) است؛ یعنی ابتدا واحدهایی کوچک از برنامه ایجاد میشوند و سپس با پیوند این واحدها، واحدهایی بزرگتر و در نهایت شکلی کامل از برنامه به وجود میآید. برنامهنویسی شیگرا در قالب دو مفهوم «کلاس» (Class) و «شی» (Object) ارایه میگردد. هر کلاس واحدی از برنامه است که تعدادی داده و عملیات را در خود نگهداری میکند و هر شی نیز حالتی (State) مشخص از یک کلاس میباشد.
در برنامهنویسی شیگرا، هر برنامه در قالب موجودیتهای کوچکی که در واقع همان اشیا هستند و با یکدیگر تعامل دارند در نظر گرفته میشود. برای داشتن این اشیا میبایست ابتدا کلاسهای برنامه را تعریف نماییم؛ هر کلاس «رفتار» (Behavior) و «صفات» (Attributes) اشیایی که قرار است از آن ایجاد شوند را تعریف میکند. از یک کلاس میتوان هر تعداد که بخواهیم شی ایجاد نماییم. هر شی بیانگر یک «حالت» یا یک «نمونه» (Instance) از کلاس خود است.
برای مثال، کارخانه تولید یک مدل خودرو را میتوانیم به شکل یک کلاس بزرگ در نظر بگیریم. بدیهی است که این کارخانه شامل بخشهای کوچکتری به مانند: سیستم الکتریکی، سیستم چرخها، سیستم سوخت، سیستم خنک کننده، موتور و… میباشد؛ در این مثال هر یک از این بخشها کلاسی است که باید پیش از کلاس کارخانه ایجاد شود که البته آنها هم به جای خود میتوانند شامل کلاسهای کوچکتر دیگری باشند. از آنجا که هر کلاس توسط اشیا خود موجودیت مییابد؛ میبایست درون کلاس کارخانه نمونههایی از این کلاسهای نام برده ایجاد گردد. قرار گرفتن اشیا در ساختار کلاسی دیگر موجودیت بزرگتری را ایجاد میکند. اکنون با ایجاد هر نمونه از کلاس کارخانه، یک شی یا یک موجودیت جدید ایجاد میگردد که در درون خود شامل تمامی اشیای این کلاسها میباشد. شی حاصل از کلاس کارخانه در این مثال، یک خودرو است.
به هر شی کلاس، یک نمونه از آن کلاس گفته میشود و هر زمان که یک شی از کلاسی ایجاد میگردد در واقع یک نمونه از آن ساخته میشود. به این عمل در شیگرایی «نمونهسازی» (Instantiation) گفته میشود. بر همین اساس دو نوع کلاس در شیگرایی وجود دارد: ۱- کلاسهای عادی که توانایی نمونهسازی دارند و به آنها ”Concrete Class“ گفته میشود ۲- کلاسهایی که توانایی نمونهسازی ندارند و به آنها ”Abstract Class“ گفته میشود.
یکی از مفاهیم دیگر در برنامهنویسی شیگرا، «کپسولهسازی» (Encapsulation) است. کپسولهسازی به معنی قرار دادن عناصر یک ساختار در قالب موجودیتی جدید میباشد. در برنامهنویسی شیگرا با ایجاد هر نمونه از کلاس، عناصر آن (صفات و رفتارها) در قالب یک موجودیت جدید به نام «شی» قرار میگیرد. کپسولهسازی در شیگرایی امکانی است برای پنهانسازی دادهها؛ در این شرایط اشیا بدون اینکه از درون یکدیگر و چگونگی کارکرد هم کوچکترین آگاهی داشته باشند به تعامل با یکدیگر میپردازند.
گفتیم هر کلاس از تعدادی داده و عملیات درون خود نگهداری میکند و همچنین گفتیم هر کلاس رفتار و صفات اشیایی که قرار است از آن ایجاد شوند را تعریف میکند؛ اکنون با ارایه تعریفی کاملتر خواهیم گفت که: هر کلاس از دو بخش «اعضای داده» (Data Members) و «توابع عضو» (Member Functions) تشکیل شده است. اعضای داده در واقع همان متغیرهای درون کلاس هستند که خصوصیات یا صفات شی را بیان میکنند و در شیگرایی با عنوان «فیلد» (Field) یا «صفت» (Attribute) از آنها یاد میشود. توابع عضو نیز عملیات یا کارهایی هستند که یک شی از کلاس قادر به انجام آنها میباشد؛ میتوان توابع عضو را بیانگر رفتار اشیا کلاس دانست. در شیگرایی به این توابع «متد» (Method) گفته میشود.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- پسورد تمامی فایل ها www.bibliofile.ir است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- در صورتی که این فایل دارای حق کپی رایت و یا خلاف قانون می باشد ، لطفا به ما اطلاع رسانی کنید.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.